28 Mayıs 2014 Çarşamba

ULUSLAR ARASI LOJİSTİKTE SİGORTALAMA

ULUSLAR ARASI LOJİSTİKTE İŞ SÜRECİ OLARAK SİGORTA

Lojistik  faaliyetleri eşya üzerinde hak ve tasarrufu olan bir çok ilgiliyi bir araya getirir.
En basit bir malın üretimi ve tüketimi sürecinde üretici, gümrükçü, ihracatçı, ithalatçı,depocu,taşımacı, dağıtımcı, komisyoncu, banka vb. alım satım, ve nakil sürecinde çıkarı bulunan taraflar biraraya gelirler.
Bu süreç içinde herhangi bir tarafın diğer bir tarafa zarar vermesi kaçınılmazdır. Nakliyede zarar varsa hukuk, çoğu kez sigorta devreye girecektir.

NAKLİYAT   SİGORTALARI


Nakliyat sigortaları, tekne sigortaları, kıymet nakliyat sigortaları ve emtia nakliyat (yük) sigortaları olmak üzere üç alt branşa ayrılmaktadır. Bunun yanı sıra, ticaret ve teknolojideki gelişmelere paralel olarak, klasik nakliyat sigortalarının kapsamında da genişlemeler meydana gelmiş, sigortalının sorumlulukları, sınırlı nitelikte de olsa, nakliyat poliçesine dahil edilmiş, denizdeki petrol, doğalgaz platformları, boru hatlarıyla taşınan petrol ve doğal gaz nakliyat sigortalarının konusu haline gelmiştir.
NAKLİYAT SİGORTALARI 3 GRUPTA TOPLANIR ;
ž . 1) Emtea ve Kıymet Sigortaları
2) Tekne Sigortaları
    Ticari Tekne Sigortaları
    Tekne İnşaat Sigortaları
    Yat Sigortaları

3) Sorumluluk Sigortaları
    Denizcilik Sektöründeki İşletmelerin  Sorumluluk  
    Sigortası
    T.M.M. Sigortası
    C.M.R.  Sigortası


EMTEA SİGORTASI NEDİR ?


Kara, deniz, hava ve demir yoluyla bir yerden diğer bir yer taşınmakta olan her türlü yükün, taşınmaları sırasında karşılaşabilecekleri tehlikelerden kaynaklanan hasarlara karşı teminat sağlamaktadır.
Emtia nakliyat sigortasında, sigortalının kasti hareketlerinden meydana gelen zararlar, olağan akma, fire, aşınma veya yıpranmadan kaynaklanan hasarlar, malların kendi kusuru veya ambalaj yetersizliğinden kaynaklanan hasarlar karşılanmamaktadır.
Savaş, grev, kargaşalık ve halk hareketleri gibi rizikolar ayrıca sigorta edilebilmektedir. Emtia nakliyat sigortası sefer esası ile yapılmakta, sürekli sevkıyat yaptıran sigortalılar için nakliyat sigortalarında abonman poliçeleri yapılmakta ve her seferin bildirilmesi, geç bildirim, unutulma gibi olumsuzluklar ortadan kaldırılmaktadır
EMTEA  SİGORTASI  POLİÇE TÜRLERİ
ž  - DİREKT KATİ POLİÇE
 
ž   - FLOTAN  POLİÇE
 
ž   - ABONMAN SÖZLEŞMESİ
NOT : Emtea  Sigortası poliçelerinde yer alması gereken hususlar yükleme tarihinden önce biliniyorsa ;
ž DİREKT  KATİ  POLİÇE  düzenlenir.  
Poliçede yer alması gereken hususlar ancak yükleme tarihinden sonra öğrenilebiliyorsa, emteanın yüklemeden itibaren teminat altına alınabilmesini sağlamak için;

ž FLOTAN POLİÇE  düzenlenir.

Flotan  Poliçe  ne  zaman  düzenlenir?
ž - Sevkiyat ile ilgili kesin ayrıntılar önceden bilinemiyorsa,
ž - Bankalarda akreditif açıldığı zaman,
ž - Belli bir dönemde yapılacak sevkiyatların tamamının güvence altına alınması istendiğinde.

ABONMAN  SÖZLEŞMESİ

ž Bir yıl içinde yapılacak bütün taşımalar için uygulanacak   fiyat ve şartları, sigortalı ile sigortacının yükümlülüklerini gösteren sözleşmedir.
Yıllık peşin sigorta güvencesi sağlar.
Abonman  poliçe  kimler  için  düzenlenir?
ž Sevkiyat frekansı ve kapasitesi yüksek firmalar,
Sevkiyat bildirimleri ile ilgili yükümlülüğünü yerine getireceğine inan
ılan firmalar (moralitesi iyi).
Abonman  Sözleşmesinin  sigortalıya faydaları  nelerdir?
ž Sözleşmede belirtilen hükümlere bağlı olarak belirli bir limite kadar sigortalıya otomatik teminat sağlar.
ž Belirli koşulların yerine gelmesi ve sözleşmeye not edilmiş olması koşuluyla prim iadesi sağlar

NAKLİYAT   SİGORTALARINDA VERİLEBİLEN   TEMİNAT   TÜRLERİ

TAM ZİYA

DAR TEMİNAT

GENİŞ TEMİNAT

Hangi  durumlarda  geniş  teminat  verilmez?
ž Teklif tarihinden önce yüklemesi başlamış emtea sevkiyatlarına
ž Kullanılmış her türlü emteaya
ž İthalat sigortası şirketimiz tarafından yapılmamış emteanın yurtiçi sevkiyatına
ž Açık kasalı kamyonlarla yapılan sevkiyatlara
ž Geminin güvertesinde taşınan emteaya
    NOT: Yukarıda belirtilen emtea sevkiyatlarına Dar Teminat ile sigorta yapılabilir.
ž Nakil aracının tamamen ve fiilen hasara uğraması sonucunda taşınan yükün (emteanın) tamamen yok olması teminata dahildir.
ž 2226 numaralı ürün Tam Zıya teminatı için tasarlanmıştır.
Harp  Teminatı  ( denizyolu-havayolu ) 
ž Harp, iç harp
ž  İhtilal, ayaklanma
ž  Başkaldırma
ž  İç kargaşa
nedeniyle sigorta konusuna verilen zarar teminata dahildir.
Yalnızca havayolu ve denizyolu ile yapılan sevkiyatlarda
teminat verilebilir.
Grev  Teminatı
ž Grevcilerin, lokavt edilmiş işçilerin,
ž İş uyuşmazlığına , işçi ayaklanmasına veya halk hareketlerine katılan kişilerin,
ž Teröristlerin veya politik nedenlerle hareket eden kişilerin sigorta konusuna verdiği zarar teminata dahildir.
Emtea  Nakliyat  Sigortalarında Fiyatlandırmayı  Etkileyen  Unsurlar
ž Malın cinsi (A, B,C Grubu mallar),  taşıma biçimi, ambalajın türü (ambalajlı,dökme),
ž Sefer (yurtiçi-yurtdışı, aktarma, başlangıç-bitiş sevkiyatı),
ž Nakil aracı (kamyon ise açık/ kapalı olması gemi ise  geminin yaşı),
ž Açık kasa veya üzeri branda ile örtülmüş kamyonlarla yapılacak her türlü emtea sevkiyatları,
ž Abonman ve flotan dışındaki poliçelerde yükleme tarihinden sonraki bir tarihte teklifte bulunan sevkiyatlar.

KIYMET  NAKLİYAT  SİGORTALARI

Nakil vasıtası içinde taşınan her türlü değerli belge ( para, hisse senedi, bono, çek v.b.), altın, döviz, gümüş v.b. değerli madenlerin sevkedilmeleri sırasıda uğrayabilecekleri hasarlara karşı teminat veren sigorta türüdür.
Kıymet  Sigortalarında  Teminat
ž Kıymetli maden, evrak, para ve benzer şeylerin taşınmaları sırasında söz konusu olabilecek tehlikelere karşı teminat sağlamaktadır.
ž Kıymet nakliyat sigortasında, para ve değerli kâğıtlar, olağan taşıma koşullarına uygun olarak, kişi beraberinde veya taşıyıcı araçta sorumlu kişiye teslim edilmiş olmalıdır. Teminat, sigorta konusu kıymetlerin nakliyatçılara iletilmesinden alıcıya teslimine kadar geçecek süre içinde oluşacak ziya ve hasarları kıymet nakliyat poliçesi genel şartları çerçevesinde ve silahlı gasp ve soygun rizikosu da dahil olmak üzere karşılar. Kıymet nakliyat sigortası, kıymetlerin nominal değeri üzerinden ve sefer esasına göre yapılır. 
TEKNE  SİGORTASI  1
ž Her türlü deniz aracının deniz tehlikeleri nedeniyle uğrayabilecekleri hasarlara karşı teminat sağlamaktadır. Ancak, deniz vasıtalarının inşası ve denize indirilmeleri sırasında meydana gelmesi muhtemel hasarlar da, tekne sigortaları kapsamında değerlendirilmektedir. Tekne sigortasında teminat kapsamı Londra Sigortacılar Enstitüsü Tekne Klozları ile belirlenmektedir.
TEKNE  SİGORTASI 2
ž  Tekne sigortasında, batma, yanma, infilak, karaya vurma, sığlığa bindirme, oturma, fırtına, alabora olma, bir başka gemi veya tekne ile çatışma, çatışmadan doğan sorumluluk, güvence altına alınan rizikolardan doğan kurtarma masrafları, dava ve say masrafları, müşterek avarya hasar ve masrafları, tekne ve makinelerdeki gizli kusur, yükleme veya boşaltma sırasında tekneye gelen hasarlar, harp ve grev rizikoları dışındaki rizikolar kapsam dışında tutulmaktadır.
SORUMLULUK   SİGORTALARI
1) Nakliyecilerin Sorumluluk Sigortaları
                        a)  T.M.M. Sigortası
                        b) C.M.R.  Sigortası
   2) Denizcilik Sektöründeki Tersane, Marina, Liman v.b. 
       İşletmelerin Sorumluluk Sigortaları
Sorumluluk  sigortalarında  kimler  sigortalı olabilir?
ž Gerek yurtiçinde gerek yurtdışında karayollarında emtea taşımacılığı yapan nakliyat firmaları,
ž Tersanesinde tamir, bakım ve onarım hizmeti veren tersane sahipleri,
ž Marina sahipleri / işletmeciler,
ž Liman İşletmecileri.
Taşıyıcı  Mali  Mesuliyet  Sigortaları (T.M.M.)
ž Yurtiçinde karayolu ile taşımacılık yapan nakliyeci firmaların taşıdıkları mala karşı olan hukuki sorumlulukları teminat altına alınır.
T.M.M. Sigortalarında  Fiyatlandırmayı Etkileyen  Unsurlar ;
ž Sefer yapılan iller
ž Taşınan emteanın cinsi
ž Araç başı teminat limiti
ž Sigortalının daha önceki dönemlerdeki hasar durumu
ž Yıllık toplam taşıma kapasitesi
T.M.M.   Sigortalarında   Verilebilen Teminatlar
1) DAR TEMİNAT
 2) GENİŞ TEMİNAT
C.M.R.  SİGORTALARI ( Freight Forwarder )
ž Uluslararası karayollarında taşımacılık yapan nakliyeci firmaların taşıdıkları mala karşı olan sorumluluklarını  C.M.R. konvansiyonu hükümleri gereğince teminat altına alır.
ž C.M.R. Konvansiyonu ( Contrat De Transport International de Marchandise Par Route):  Uluslararası karayollarında taşımacılık yapan nakliyeci firmaların sorumluluklarını belirleyen  milletler arası mal nakliyatı mukavelesiyle ilgili anlaşmadır. Türkiye 1994 yılında konvasiyona  imza koymuştur.
Taşıyıcının  sorumluluğu  nasıl  belirlenir ?
C.M.R. Sigortalarında taşıyıcını sorumluluğu
milletlerarası mal nakliyatı mukavelesi ile ilgili anlaşma olan C.M.R.Konvansiyonu hükümlerince ve araç başı tespit edilen teminat limiti ile belirlenir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder